Newsflash #7

Hello, assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada non-muslim. Huh, agak delay rupanya ye kali ni punya entry, nak buat macam mana, saya agak busy this week, so terpaksa la delay. Hmmm, semenjak kebelakangan ni, saya nampak la budak2 sekarang ni dah terlampau ramai yang kurang hajar.

Kenapa saya cakap macam tu? Benda ini berlaku kat diri saya sendiri, 4 hari lepas masa nak main futsal, dalam court futsal ada budak2 kecik tengah main, kami tak nak la halau diorang immediately, so kami bagi la diorang main dalam 20-30 min macam tu. So bila sampai je time, kami cakap la "Adik, abang nak main sekejap ni, nanti kami dah habis adik main la balik ye." habis je kitorang cakap macam tu, nak tau apa dia jawab? "Ah! sibuk je la abang ni, abang main kat sebelah sana, kitorang main kat sebelah sini." Haih, berani gila dia cakap macam tu.

Seingat saya la, masa saya kecik2 dulu saya punya la hormat orang yang lebih besar dari saya, even dia umur tua setahun sekali pun. Ini dah la masih sekolah renda, dah berani cakap macam tu. Haih apa nak jadi la dengan budak2 tu. Dulu yang kita selalu dengar, anak murid kena rotan dengan cikgu, sekarang ni yang kita boleh dengar anak murid bertumbuk dengan cikgu. Gila samseng budak2 sekarang.

Teori saya ialah, budak2 yang kurang hajar ni semua mesti parent diorang pun tak betul mendidik diorang. Saya takda la cakap saya masa kecik bagus sangat, tetapi saya tahu taraf saya kat mana dan saya tahu bila perlu hormat orang. Saya harap la batch2 saya ni bila jadi parent one day nanti jangan la kita manjakan anak kita sampai jadi kurang hajar macam tu. Ajar la anak2 kita elok2 ye. :)

So that's all for today entry, feel free to comment,critics or suggestion on the section below.

Bye!

3 comments:

  1. Setuju..kt skolah asrama pn same cm nie..junior da xhormat senior..bila cuit skit,report ngn parent..padahal time kite junior,xde pn nk report2 nie..budak zaman skrg lembik,manje sgt..

    ReplyDelete
  2. bakal rekrut tiga line budak-budak ni

    ReplyDelete
  3. haha. betul sangat la tu kawan2. apa nak jadi la depa suma ni. >.<

    ReplyDelete